• Tipcast
  • Posts
  • Eenzaamheid: de Bumble CEO pakt het anders aan

Eenzaamheid: de Bumble CEO pakt het anders aan

Kan zij het winnen van de perverse prikkels van het creëren van aandeelhouderswaarde?

We hadden het in een eerdere uitzending over eenzaamheid. En de oplossing die Mark Zuckerberg voorstelt: meer AI vrienden. Als je weet hoe serieus de eenzaamheids-crisis is –met name onder jongeren–, dan moet je constateren dat zijn plan een gotspe is. Meta als ziekmaker en medicijn-gever tegelijkertijd. Met een medicijn dat je niet redt, en de maatschappij alleen maar zieker maakt. Maar wel goed voor de bottom line van Meta. 

Is er dan echt geen ander leiderschap dan de brolarchy?

Enter: Whitney Wolfe. De oprichter en (nu voor de tweede keer) CEO van dating app Bumble. Een interview met haar was een verademing om te luisteren. 

Ze staat weer sinds 2 maanden aan het hoofd van Bumble, het bedrijf dat ze zelf oprichtte. Bumble is een dating app waar de vrouwen het eerste contact leggen. Haar idee was om de power-balance tussen mannen en vrouwen in het daten te doorbreken.

Haar founders-story is interessant: ze was mede-oprichter van Tinder. Startte Bumble. Was CEO tot 2023. 

Stopte ermee omdat ze –ongelofelijk open in haar interview met de NYT– compleet opgebrand was. Uitgeput van het continu “aan” staan. Krantenkoppen die wel een kern van waarheid bevatten, maar haar persoonlijk raakten, maar ook het gevoel dat ze het verkeerde aan het doen was.

Het ging ook wel moeilijk met het bedrijf.

Bumble 1.0 uiteindelijk viel alles tegen

Bij Mark Zuckerberg raakten we er al aan: de perverse prikkels die doorgeschoten focus op aandeelhouderswaarde creëren oplevert. Je kunt wel groei produceren, maar wat kost het?

In de fase na de lancering van Bumble en vooral tijdens de pandemie, ging de groei vooral over kwantiteit in plaats van kwaliteit:

Doel: Growth at all costs: Haar team was vooral bezig met zoveel mogelijk nieuwe aanmeldingen, betaalde abonnees en dagelijkse actieve gebruikers. Waarom? Omdat dat ‘goed’ stond bij investeerders en de beurskoers. Ze verloren de belangrijkste vraag uit het oog: “krijgen mensen hier een succesvolle match?

Gevolg: depressieve gebruikers: Als je wil dat mensen veel gebruik maken van het platform, dan moet je ze véél keuzes geven. Waar je snel doorheen kan swipen. Je creëert een –gamified– en verslavende ervaring. 

Maar keuzes hebben gevolgen: mensen voelen zich meer en meer beoordeeld én afgewezen. Je wordt vaker afgewezen dan gematcht. En je krijgt door de enorme hoeveelheid aanbod keuzestress: er lijkt altijd weer iemand –mogelijk– beters klaar te staan.

Je brein is niet gebouwd om honderd mogelijke partners op een rij te beoordelen.  Uiteindelijk kreeg de Generatie Z gebruikers er genoeg van. Ze stapten uit het platform. Op zoek naar iets anders. Iets echts. 

En nu? Een Bumble 2.0

Wolfe, dus net twee maanden terug, wil het roer compleet omgooien: “Help people to find true love”. Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Mensen moeten van hun schermen af en elkaar in real life gaan ontmoeten. En ze doet het breder dan liefde, ook vriendschap wordt een poot onder het nieuwe bedrijf. 

AI is haar toverwoord, maar misschien wel in de goede zin van het woord. Ze wil kunstmatige intelligentie inzetten om profielen grondig te beoordelen, vooral mensen te matchen op kernwaarden, en sneller de beste kandidaten voor te stellen. Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om met een menselijke coach te sparren over ingewikkelde vragen.

Ten slotte breidt ze Bumble uit met offline events en “happenings”. Denk aan sport en hobbie-bijeenkomsten. Om mensen daadwerkelijk van hun scherm af te krijgen en face-to-face met elkaar te verbinden.

Overleeft dit perverse focus op aandeelhouderswaarde?

Ik vind het een fantastisch verhaal. Focus op échte kwaliteit, die oppervlakkige swipe-machine mag eindelijk de prullenbak in. Punt is: zal ze het mogen doen? Zo’n premium-model kost bakken geld, en keert minder snelle winst uit.

Ik ben zo bang dat échte innovators met een mooie missie worden onderuitgeschoffeld door kortetermijnjagers. Aandelenhandelaar UBS heeft al gezegd dat de strategiewijzing waarschijnlijk tijd kost. De vraag is volgens UBS of klanten ervoor willen betalen en of de omzetten zullen stijgen. De koers steeg deze week wel na het interview, maar staat vanaf 1 januari nog wel 26% lager.