- Tipcast
- Posts
- Sacred Business over nieuw leiderschap
Sacred Business over nieuw leiderschap
Het compassievolle alternatief voor Rutger Bregmans beschuldigende vinger

Ik heb het niet zo op Rutger Bregman. Vaak denk je: ja, je hebt ergens wel gelijk — maar wát zeg je het vervelend.
Zijn boodschap? Morele ambitie. Weg met talentverspilling bij de grote corporates die onze aarde uitputten. “Jullie verdwijnen allemaal in de Bermuda Triangle van McKinsey,” zegt hij dan, met zo’n moreel verheven toon. En ik? Ik word daar dus een beetje opstandig van.
Want ik geloof ook: je moet je talent inzetten voor iets goeds. Maar ik geloof niet dat mensen veranderen door ze met een morele bijbel op hun kop te slaan. Dus ging ik op zoek naar iets anders. Iets dat inspireert, niet veroordeelt.
Een boek dat blijft plakken
Het was op een event bij Wageningen Universiteit. Nikki Trott gaf daar een speech, en ik kreeg haar boek in handen: Sacred Business. Twee weken voor publicatie. Normaal lees ik nooit een boek in één weekend uit — zeker niet als ik het cadeau heb gekregen. Maar dit keer wel.
Het voelde als een spirituele opvolger van The 7 Habits of Highly Effective People. Net zo goed geschreven. Net zo vol met praktische opdrachten. Maar dan voor deze tijd. Voor mensen die wel voelen: ik wil goed doen. Maar hoe dan?
Van oordeel naar uitnodiging
Daar waar Rutger zegt: "Jullie doen het fout", zegt Nikki: "Ergens diep vanbinnen weet je best wat je belangrijk vindt. Laat me je helpen dat gevoel te volgen."
Dat is haar kracht. Ze oordeelt niet. Ze wijst niet. Ze begeleidt. Sacred Business is eigenlijk een gids. Niet vanuit het hoofd, maar vanuit het hart. Niet van buiten naar binnen, maar andersom. Eerst jij — dan je business.
Haar verhaal: kaviaar op je gezicht?
Nikki was mode-executive in Londen. Living the life. Van vakantie naar vakantie. Mooiste merken. First class. En dan opeens, in één moment, moet het toch echt anders.
Ze moest een beautyproduct vertegenwoordigen — een gezichtscreme. En ja, daar zat dus kaviaar in. Dat was haar kantelpunt. “Wat bén ik hier eigenlijk aan het doen?”, dacht ze. En ze maakte de radicale draai.
Negen shifts die je business én jezelf veranderen
Het boek is opgebouwd rond negen transformaties, of "shifts", die je kunt maken — eerst in jezelf, daarna in je werk.
Hier zijn er een paar die mij raakten:
Van drukte naar aanwezigheid
Nikki beschrijft hoe ze altijd druk, druk, druk was. “Busy-ness is vaak een vorm van angst,” zegt ze. Als je constant plant, ben je bang voor wat er gebeurt als je even niets plant.Van angst naar liefde
In marketing draait veel om angst: koop dit, anders... Maar wat als je handelt vanuit vertrouwen, vanuit liefde voor de klant, de wereld, jezelf?Van competitie naar symbiose
De natuur werkt niet als een zero-sum game. Winst voor de een betekent niet verlies voor de ander. Waarom zouden wij dat wel blijven denken?Van lineair naar cyclisch denken
In de natuur bestaan seizoenen. Winter, lente, zomer, herfst. Waarom denken wij dan dat we 365 dagen per jaar op volle toeren moeten draaien?
Het boek moedigt aan om die natuurlijke ritmes te volgen. Soms is het tijd om te bloeien. Soms om terug te trekken, te herkauwen, te percoleren. En dat mag.
Soms best een zweverig verhaal
Ja, er zitten ook wat spirituele oefeningen in. Plantmeditaties. Stilte. Reflectie. Soms dacht ik: dit is wel een tikje veel. Ik zie mezelf niet 10 minuten een plant aaien, wachtend op het moment dat ie terug gaat aaien. Maar ik geef toe: het raakte iets.
Ik merkte dat het me raakte op iets wat ik al langer voel. Die enorme focus op alleen maar groei in de zakenwereld — dat is nooit helemaal mijn ding geweest. Alsof een getal in een Excel-sheet het enige is dat telt.
Voor wie is dit boek?
Voor iedereen die zich wel eens afvraagt: is dit het nou?
Voor mensen die hun werk willen verbinden met hun waarden, maar niet weten waar te beginnen. Voor de high-performers met een knagend gevoel. Voor de consultants, marketeers, CEO’s die stiekem denken: “Er moet toch meer zijn dan dit.”
En vooral: voor mensen die geen donder hebben aan een vingerwijzende dominee — maar wél aan een compassievolle gids.