• Tipcast
  • Posts
  • Dit bedrijf verandert alles: het verhaal achter het obesitas wondermiddel

Dit bedrijf verandert alles: het verhaal achter het obesitas wondermiddel

Novo Nordisk verbergt zoveel interessante verhalen, dat het een podcast van 3,5 uur waard is

Toen de eerste verhalen naar buiten kwamen over de mogelijkheden om overgewicht aan te pakken met het diabetes-medicijn Ozempic, was de toon in de media vooral negatief. 

Er kwam een tekort voor diabetes patiënten (terecht punt), maar het was vooral een calvinistisch gevoel. Een shortcut nemen, om op gewicht te blijven, dat kan nooit goed zijn (onterecht punt). Vooral de bijwerkingen werden benadrukt en niet de potentiële voordelen voor de gezondheid van het individu en de maatschappij. 

Dat begint te kantelen. Het wordt zelfs potentieel een wondermedicijn genoemd, omdat dat het ook verlichting zou brengen bij Parkinson’s, drugs en alcohol verslaving, Alzheimer’s en nog veel meer aandoeningen. Maar —moet gezegd worden— dat zijn allemaal hele vroege onderzoeken. 

Het Deense bedrijf Novo Nordisk is de bedenker van de werkzame stof Semaglutide. En de makers van de businesspodcast Acquired (volgens de Wall Street Journal luisteren alle slimme mensen dat) besloten om er een podcast over te maken van 3 uur en 45 minuten(!). Hun stelling: Every Company has a story. En als je dat kent, leer je de blauwdruk om een geweldig bedrijf te bouwen. 

Ok. Bijna 4 uur. Heb ik gedaan. Sommige stukken even op hoge snelheid. Waarom is het zo boeiend? En, jeetje daar zitten geweldige verhalen in. Een kleine opsomming van business-lessen.

Disrupt yourself: Novo Nordisk is ooit begonnen —meer dan 100 jaar geleden— als een insuline producerend bedrijf. Het wordt gehaald uit de pancreas van dieren en helpt dus diabetes patiënten. Met dit GLP-1 voorkomen ze diabetes. En dat snijdt dus in hun ‘oude’ businessmodel. Vinden ze prima.

Denk lange termijn. Ja, de werkmaatschappij van Novo Nordisk is beursgenoteerd, maar de aandelen zijn grotendeels in handen van een stichting. Die nu meer dan 160 miljard dollar waard is. En zij zijn dus eigenaar van het grootste bedrijf van Europa (groter dan LVMH). Op meerdere momenten hebben ze echt gekozen voor de lange termijn, en ervoor gezorgd dat dit medicijn er kwam.

Er is altijd die eenzame rebel. Haar naam is Lotte Bjerre-Knudsen. Zij is wetenschapper die dit uitgevonden heeft. Ze was hier al sinds de jaren 90 (!) mee bezig. Zij was de enige die erin geloofde. En zelfs Novo Nordisk stelde haar op een gegeven moment een ultimatum: je moet binnen een jaar een stof vinden die langer in het bloed blijft. En die vond ze. Ps. Ze vroeg niet eens om hoger salaris na de ontdekking.

Een aartsrivaal brengt het beste in je boven. Oervoorbeeld: Adidas en Puma. Twee gebrouilleerde broers die allebei een schoenenmerk beginnen in dezelfde stad. Dit lijkt erop. De oprichters van Nordisk bouwen begin jaren 20 een insuline fabriek uit. Maar er komt ruzie met een van de medewerkers. Hij wordt ontslagen. En zijn broer, die er ook werkt, neemt uit loyaliteit ontslag. De ruzie die daarop volgt wordt op de website van het bedrijf als volgt omschreven:

Dat werd het bedrijf Novo. Een keiharde innovatiestrijd volgde. Pas 70 jaar later zouden de bedrijven weer bij elkaar komen: Novo Nordisk.

Ok. De podcast is een beetje veel. Maar als je een dagje in de tuin moet werken, een stuk moet autorijden, of anderszins tijd moet doden, is het een super interessant verhaal over een Deens bedrijf dat de wereld van gezondheid aan het veranderen is.