- Tipcast
- Posts
- CEO Anthropic waarschuwt voor massa werkeloosheid
CEO Anthropic waarschuwt voor massa werkeloosheid
Maar gaat het echt wel zo snel?
De CEO van Anthropic, Dario Amodei (van Claude.ai) waarschuwde deze week voor massa-werkeloosheid de komende jaren, door de komst van superintelligentie. Hij verwacht dat binnen 5 jaar, de helft van alle ‘white collar’ starters-banen is vervangen door AI. Daardoor zou de werkeloosheid met 10 tot 20% toenemen.

Is dit waar we naar toegaan?
Hij verbaast zich dat de politiek, maar ook het bedrijfsleven al slaapwandelend richting een banen-apocalypse gaan. En hij pleit ervoor om meer debat te voeren, en zelfs adoptie binnen bedrijven af te remmen, om de banenmarkt klaar te maken.
Gaat het echt zo snel?
Wat kan er gaan gebeuren?
Miljardair Mark Cuban reageerde al op Bluesky, dat het zo snel niet zou gaan. “we hadden ooit mensen die de dictaten van de CEO’s uitschreven”, die werden ook vervangen. Maar toch is het aantal banen toegenomen.
En het is waar, steeds meer bedrijven hebben een AI-first policy. Voordat je iemand inhuurt, vraag je af, kan het niet met AI? Maar dat gaat toch ook niet altijd op. Het 'buy now, pay later'-bedrijf Klarna heeft vorig jaar de klantenservice vervangen door AI. Deze maand gaf het bedrijf toe dat dat een fout was – en dat ze de menselijke collega’s terug willen.
Volgens mij gaan er twee dingen veranderen: 1) banen veranderen 2) de vraag naar producten neemt toe, omdat onze standaard hoger wordt.
Banen veranderen
Maargoed. Toegegeven. AI kan echt steeds meer! Deze week werd ook de video generator Google VEO 3 gelanceerd. Dan denk je, leuk. Maar gaat dat inderdaad banen van cameramensen of figuranten kosten?
Dus ik dacht: laat ik dat eens checken. Bijvoorbeeld dit screenshot van een Transavia TV campagne. Ik heb deze in ChatGPT ingevoerd, om te beschrijven wat er in beeld is te zien. En dat heb ik dan weer ingevoerd in Google VEO. Met de vraag of er een greenscreen achter kan, zodat ik kan monteren.

Dit was het origineel
Dit werd de prompt:
In this image, we see a obese man fully embracing his staycation vibes. He’s lounging in an inflatable hot tub, center stage. We see the whole hot tub, from top to bottom. The man has a towel wrapped flamboyantly around his head and dark sunglasses completing the look. In one hand, he confidently holds a fancy wine glass— filled with white wine—looking as if he’s starring in his own lifestyle commercial. He is a but clumsy. In one time he is raising his shoulders and looking into the camera as if he is think, oops did my background just change? Behind him? A perfect green screen.
En dan is dit het resultaat…
Niet slecht toch?
Maar… Als je dit beeld wil veranderen, dat is bijna ondoenlijk. Je zit de hele tijd prompts te schrijven, maar het lukte me dus met geen mogelijkheid om het hele bubbelbad in beeld te brengen! Dus, wellicht minder cameramannen, maar weer andere taken zoals promptschrijvers?
De vraag neemt toe
Wat als AI overal in gaat zitten? Dan worden die producten een stuk goedkoper. En dan kan de vraag weer toenemen. Dat wordt het rebound-effect genoemd, Jevons-paradox. Genoemd naar de Britse econoom William Stanley Jevons uit 1865. Hij onderzocht de effecten van efficientere stoommachines (ze gebruikten minder kolen). Daardoor nam het gebruik van kolen niet af, maar toe! Omdat stoommachines op meer plekken werden ingezet!
We zien deze Jevons-Paradox overal terug.
Toen de ramen meer isolerend werden, had dat tot resultaat dat de ramen groter werden
Toen de LED lampen tot 10x minder energie gebruikten, installeerden we meer lampen, en laten die ook langer aanstaan.
Toen Duitse autofabrieken verregaand automatiseerden, bleef het aantal banen gelijk, maar er werd meer werk gestoken in design en planning.
Elektrische auto’s rijden jaarlijks meer dan 370 mijl verder rijden dan benzine- of dieselauto's, volgens Britse onderzoekers suggereert dat de lagere brandstof-kosten leiden tot verhoogd gebruik.
Weer even terug naar het voorbeeld van de commercial. Waar de bakker om de hoek nu nooit een commercial zo goed als die van Transavia kan maken, wordt de barriere (lees kosten) om dat nu wel te doen, steeds lager. En dus zijn er weer mensen nodig die prompts schrijven, en net zo lang pielen tot de bakker-om-de-hoek speelfilm-waardig is.
Wat is dan wel het probleem? De snelheid van de verandering
Ik geloof ook wel dat er uiteindelijk meer banen zullen ontstaan, die we nog niet weten welke dat zijn. Alleen —net zoals toen China in de WTO kwam, en Amerikaanse fabrieksarbeiders daar niet klaar voor waren— de snelheid van de verandering zal ons verrassen. Wie kan er in een paar maanden klaar zijn voor een nieuwe baan? En als al ie beginneers banen zijn weg-ge-AI’t, wie staat er dan klaar om de seniors op te volgen?
En daar moeten we het eens heel ernstig over hebben. Wat doen wij met het massaal herscholen van mensen? Zijn we daar al mee bezig? Totaal niet! Zegt oud-ambtenaar Hans Borstlap in mooi interview met hem in het FD. Dit kabinet schuift alles voor zich uit!
Wat zegt de CEO van Anthropic dat we moeten doen?
Amodei is niet hopeloos. Hij ziet juist manieren om de negatieve effecten van AI op werk te beperken. Wat zouden we volgens hem moeten doen?
Versnel bewustwording: Overheden en AI-bedrijven moeten duidelijker zijn over welke banen gaan verdwijnen. “De eerste stap is: waarschuwen,” zegt Amodei. Hij lanceerde een economische AI-index én een adviesraad om het publieke debat aan te wakkeren.
Vertraag de impact: Help mensen snappen hoe AI hun werk kan aanvullen, in plaats van vervangen. Dat geeft tijd om zich aan te passen. CEO’s moeten zichzelf én hun teams opleiden.
Informeer politici beter: Veel Amerikaanse congresleden hebben geen idee van de impact van AI. Begin met briefings of een speciale AI-commissie. Dat zou in Nederland geen slecht idee zijn.
Bereid beleid voor: Denk nu al na over herverdeling van welvaart als AI grote winnaars en verliezers creëert Volgens Amodei hoort daar belasting op AI-inkomsten bij. Bijvoorbeeld een ‘token-tax’ — 3% van elke AI-transactie zou naar naar de overheid moeten om te herverdelen.
En dat is misschien wel de kern: AI is niet per se het probleem — onze traagheid om ermee om te gaan is dat wel. We hebben geen tijd meer om te discussiëren óf dit nodig is. Het is nú tijd om mensen massaal voor te bereiden op een totaal andere arbeidsmarkt.