Boomers en Zoomers

Volgens het “World in 2030”‐rapport van Bank of America verschuift de spotlight naar microtrends: doorbraken --zowel technologisch als sociaal-- die de wereldeconomie stilletjes herprogrammeren.

De afgelopen vijf jaar draaide alles om de pandemie, hoge uitgaven van de overheid en inflatieschokken. Maar volgens het nieuwste “World in 2030”‑rapport van Bank of America verschuift de spotlight nu naar microtrends: doorbraken --zowel technologisch als sociaal-- die de wereldeconomie stilletjes herprogrammeren.

AI: de nieuwe elektriciteit - én het nieuwe cyberwapen

BofA denkt dat generatieve AI enorm veel economische impact gaat hebben. Zij voorspellen dat we over 5 jaar, 100 miljard AI-agenten voor ons hebben werken. Dat betekent dat iedere mens 10 digitale assistenten tot de beschikking heeft. Klinkt prachtig. Maar het mes snijdt aan twee kanten: Cybercrime groeit zo hard dat het nu al de derde “economie” ter wereld is, groter dan de Duitse of Japanse BBP.

Schaarste is overal: ook in talent

We hebben in 2030 meer van alles nodig: energie, water, halfgeleiders. Maar ook: nieuwe vaardigheden! Eén op de drie mensen moet worden om‑ of bijgeschoold. Hoe gaan we dit met z'n allen doen? De CEO van Fivverr had een koude douche in petto voor z’n medewerkers deze week: "AI is coming for you!", "The easy tasks are over, the hard tasks are the new easy." Investeer in jezelf.

Van boomer‑buik naar zoomer‑portemonnee

In de VS gaan alle babyboomers binnen vijf jaar met pensioen. Ze vormen nog maar 20% van de bevolking, maar bezitten 50% van het vermogen: denk healthcare, luxe cruises, botox‑bonanza.

Maar let op: de échte economische motor is GeneratieZ. Zij geven meer uit dan ze sparen, pompen cash in reizen, kleding en restaurants. En ze beïnvloeden de keuzes voor alle consumenten:

  • Generatie Z: drinkt 15% minder alcohol dan twee jaar geleden.

  • Alles is digitaal en social. Influencers zijn de nieuwe vrienden: de helft van alle Generatie Z aankopen, wordt doorslaggevend bepaald door influencers.

  • En gelukkig, ergens zit er nog wel wat duurzaamheid in hun gedrag. Hun mantra: “Veel kopen, maar wél duurzaam.” Vinted is inmiddels de grootste “mode‑retailer” van Frankrijk!

Wat betekent dit voor bedrijven en jezelf?

Bouw voor zoomers, factureer de boomers.

Combineer duurzaamheid met digitaal gemak en zorg dat je productief blijft door het slim inzetten van AI..

Volgens de Bank of America draait 2030 draait niet om één grote trend, maar om een zwerm micro‑trends.

En –het is natuurlijk een Darwin-dooddoener– de meest wendbare overleeft. (is wel waar) Dus: blijf bewegen, blijf leren, en zet dat glas alcoholvrije bier alvast koud.