• Tipcast
  • Posts
  • Tactieken om je werk af te krijgen

Tactieken om je werk af te krijgen

Er is meer dan Getting Things Done

Hoe ga je effectief om met je tijd? Hoe zorg je dat je het werk zo goed en efficient mogelijk af krijgt? Dit zijn dingen waar ik me —in fases—echt mee bezig kan houden. Het best gelezen boek hierover van de afgelopen jaren is Atomic Habits, van James Clear. Vond een mooie quoot van hem:

“In the long-run, prioritization beats efficiency.”

Ok.Ok. Maar soms moet je ook gewoon alles af krijgen. Ik kwam dit lijstje tegen, een mooie inspiratiebron als je weer eens vast komt te zitten. Wil je een andere techniek uitproberen? Dit is een mooi overzicht.

Thanks Justin Mecham

In het begin van mijn carrière gebruikte ik Getting Things Done veel. Werkt op zich heel goed. Vooral het ordenen van taken, bedenken wat de volgende stap is en dat dan geclusterd gaan uitvoeren, heeft me een tijd echt geholpen. Vraagt wel om veel discipline. En je bent veel bezig met het nadenken óver de taak, dan dat je besteedt aan werken.

Voor mijn normale taken op een dag gebruik ik de Pomodoro techniek. (Iemand is dit ooit gestart met een eierwekker in de vorm van een tomaat). Heel simpel, Je bedenkt een taak, je zet een wekker, 25 minuten maximaal en geconcentreerd werken aan die taak, 5 minuten pauze. En dan weer 25 minuten knallen.

En mijn gangster methode is Time Blocking. Die tip kreeg ik van Koen Gonnissen, oud coach van Kim Clijsters. In zijn boek "De Bedrijfsatleet - (Jezelf) managen onder druk" beschrijft hij hoe je hersenen ongeveer twee uur na het opstaan op hun best zijn, rond 9 uur 's ochtends. Dat is hét moment om je aan de moeilijkste taken van de dag te wijden, in plaats van je te verliezen in e-mails.

Deze methodes hebben elk hun eigen kracht en kunnen je helpen je productiviteit te verhogen. Het is de moeite waard om ze uit te proberen en te kijken welke het beste bij je past. Met dank aan Justin Mecham voor de inspiratie, en nieuwsbrief Recomendo voor de tip.

Het boek over time management
Pepijn zoekt tegenwoordig zijn heil bij Oliver Burkeman, die zichzelf een “recovering to do list addict”. Zijn belangrijkte inzicht: time management is een illusie is; er zal altijd meer werk zijn dan er tijd is in een eindig leven.

Hoe efficienter we worden in het managen van taken, hoe meer taken we op ons zullen nemen: ziehier de efficiency trap. Toch perfectie willen nastreven zal leiden tot stress en een gevoel nooit goed genoeg te zijn.

Burkemans remedie is: verzoen je met je eindigheid, maak bewuste keuzes hoe je je beperkte tijd op aarde wilt besteden en focus op de echt belangrijke zaken. En daarbij: wees beetje aardig voor jezelf, wees realistisch. Soms lukken dingen niet, morgen is er weer een dag.

Lees zijn boek 4000 weeks, volgens Adam Grant ”the most important book ever wirtten about time management”.